E-doręczenia to projekt Ministerstwa Cyfryzacji, który ma na celu ułatwienie komunikacji pomiędzy urzędami a obywatelami oraz przedsiębiorstwami. Projekt ten ma przynieść istotne zmiany, wpływające na szybkość, wygodę oraz bezpieczeństwo przesyłania dokumentów urzędowych. W ramach ustawy o doręczeniach elektronicznych wprowadza się nowy system przesyłania dokumentów, który zastąpi dotychczasową korespondencję papierową.
Zgodnie z ustawą z dnia z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych harmonogram wdrożenia e-doręczeń zakładał, że obowiązek stosowania e-doręczeń będzie ciążył na poniższych podmiotach od:
- 1 stycznia 2025 r.:
- osoby wykonujące zawody zaufania publicznego (adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza);
- podmioty niepubliczne rejestrujące się do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) od 1 stycznia 2025 r.;
- podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy
- inne organy władzy publicznej, w tym organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy;
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
- Narodowy Fundusz Zdrowia;
- agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych;
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitarne oraz samorządowe zakłady budżetowe – w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
- 1 kwietnia 2025 r. – podmioty wpisane do KRS przed 1 stycznia 2025 r.
- 1 lipca 2025 r. – podmioty niepubliczne nieposiadające adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej do dnia 31 grudnia 2024 r. – w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r.
- 1 października 2026 r. – podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r.
- 1 października 2029 r.:
- Sądy;
- trybunały;
- komornicy;
- prokuratura,
- organy ścigania
- Służba Więzienna.
Jednocześnie pragniemy zwrócić Państwa uwagę na fakt, iż obecnie w Sejmie procedowany jest projekt nowelizacji do ustawy o e-doręczeniach. Projekt zakłada, że e-doręczenia zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r., jednakże planowane jest wdrożenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r. w ramach, którego zostanie zapewniona równoważność doręczenia za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów z e-doręczeniam.
Ponadto projekt przewiduje rozszerzenie obowiązku posiadania adresu do e-doręczeń na uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Dodatkowo jednostki samorządu terytorialnego oraz samorządowe instytucje kultury będą zobowiązane do posiadania ADE oraz korzystania z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH) w określonych terminach.