W dniu 10 marca 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) opublikowano projekt zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1157), wydanego na podstawie art. 3 ust. 11 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1218).
1. Jakie zmiany wprowadza projekt?
W ramach nowelizacji dodaje się pkt 10 w § 1 zmienianego rozporządzenia, zgodnie z którym system monitorowania SENT obejmie nowe grupy towarów, a mianowicie:
- z działu 61 i 62 CN – artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe,
- z pozycji CN 6309 – odzież używana i pozostałe artykuły używane,
- z działu 64 CN – obuwie, getry i tym podobne; części tych artykułów.
Zgodnie z projektem, system SENT ma objąć przewóz ww. towarów nabywanych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importowanych z państw trzecich.
2. Kiedy przewóz odzieży i obuwia nie podlega SENT?
W § 2 zmienianego rozporządzenia dodaje się ust. 10, który przewiduje, że przewóz towarów z działów 61, 62 i 64 CN oraz pozycji CN 6309 rozpoczynający się na terytorium Polski zasadniczo nie będzie podlegał obowiązkowi zgłoszenia w SENT, z wyjątkiem dwóch przypadków:
- Towary pochodzące z państwa trzeciego, które po uprzednim dopuszczeniu do swobodnego obrotu na terytorium UE mają być dostarczone w kraju lub poza jego terytorium (procedura celna 40 00 lub 42 00).
- Brak dołączenia faktury papierowej, dokumentującej sprzedaż, WDT lub eksport – w rozumieniu ustawy o VAT.
Reasumując, przewóz odzieży i obuwia rozpoczynający się w Polsce będzie co do zasady wyłączony z SENT, chyba że spełnia jeden z powyższych warunków.
3. Data wejścia w życie
Obowiązek monitorowania przewozu odzieży i obuwia w systemie SENT wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw. Do tego czasu przedsiębiorcy muszą dostosować swoje procesy i systemy.
4. Kogo to dotyczy?
Objęcie branży tekstylnej systemem SENT znacząco zwiększy liczbę podmiotów objętych ustawą, w tym:
- Firmy handlujące odzieżą nową i używaną (w tym hurtownie i sklepy internetowe),
- Importerów odzieży i obuwia spoza UE,
- Firmy logistyczne i transportowe obsługujące ww. przewozy.
5. Kary za naruszenie obowiązków SENT
Nieprzestrzeganie obowiązków monitorowania przewozu może skutkować dotkliwymi karami pieniężnymi, m.in.:
- 46% wartości brutto niezgłoszonego towaru, minimum 20 000 zł – dla nadawcy, odbiorcy lub przewoźnika.
- 20 000 zł – za brak potwierdzenia odbioru lub dostarczenia towaru.
- 100 000 zł – za dostarczenie towaru do miejsca innego niż wskazane w zgłoszeniu.
6. Data zakończenia przewozu – definicja kluczowa dla SENT
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o SENT, data zakończenia przewozu może oznaczać trzy różne zdarzenia, w zależności od charakteru transportu:
- Dostarczenie towaru do miejsca docelowego w Polsce – dotyczy zarówno przewozów krajowych (np. Gdańsk–Łódź), jak i wewnątrzwspólnotowych lub importowych kończących się w Polsce.
- Objęcie towaru procedurą celną – przewozy z UE lub z Polski, kończące się w krajowym urzędzie celnym (np. dla celów eksportu).
- Wywóz towaru z terytorium kraju – dotyczy eksportu poza UE lub tranzytu przez Polskę.