Ulve

  • O Ulve
  • Usługi
  • Aktualności
  • Kontakt
  • English
  • Strona główna
  • Aktualności
  • CIT
  • Zmiany w limitach dla aut od 2026

Zmiany w limitach dla aut od 2026

środa, 30 lipca 2025 / Opublikowano w CIT, MDR

Zmiany w limitach dla aut od 2026

1 stycznia 2026 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy w zakresie zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych czy kosztów leasingu samochodów.

Wedle nowych limity amortyzacji wynosić będą:

  • 225 000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym / napędzanym wodorem w rozumieniu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych;
  • 150 000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, wynosi mniej niż 50 g na kilometr;
  • 100 000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.

Podobne limitacje dotyczyć będą kosztów z tytułu umów leasingu samochodów osobowych.

Co ważne, z mocy przepisów przejściowych zasady w zakresie amortyzacji znajdą zastosowanie do aut kupionych / leasingowanych od 2026 r. Niestety, brak przepisów przejściowych w zakresie umów leasingu. Trudno przewidzieć, czy w praktyce organy podatkowe zaakceptują wyższe limity dla umów w toku – w myśl zasady ochrony praw nabytych i interesów w toku.

Czy zakup auta jeszcze w 2025 r. może być traktowana jako schemat podatkowy?

Jeśli jednym z istotnych celów zawarcia umowy było uzyskanie korzyści podatkowych, to podatnik powinien zgłosić schemat podatkowy. Jeśli jednak zakupy wynikają z potrzeb biznesowych, to wówczas obowiązek raportowania może nie powstać.

Co do zaś podstaw prawnych dla takiego podejścia to wskazać należy, że zgodnie z art. 86a §1 pkt 10 Ordynacji podatkowej schemat podatkowy to uzgodnienie, które:

  • spełnia kryterium głównej korzyści oraz posiada ogólną cechę rozpoznawczą (tu potencjalnie do rozważenia);
  • posiada szczególną cechę rozpoznawczą, lub
  • posiada inną szczególną cechę rozpoznawczą.

Z kolei uzgodnienie to zespół powiązanych ze sobą czynności, które mają lub mogą mieć wpływ na powstanie lub niepowstanie obowiązku podatkowego (art. 86a § 1 pkt 16 Ordynacji podatkowej).

Kryterium głównej korzyści zdefiniowane jest w art. 86a § 2 Ordynacji podatkowej. Kryterium głównej korzyści uważa się za spełnione, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności oraz faktów należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami innymi niż osiągnięcie korzyści podatkowej mógłby zasadnie wybrać inny sposób postępowania, z którym nie wiązałoby się uzyskanie korzyści podatkowej rozsądnie oczekiwanej lub wynikającej z wykonania uzgodnienia, a korzyść podatkowa jest główną lub jedną z głównych korzyści, którą podmiot spodziewa się osiągnąć w związku z wykonaniem uzgodnienia.

Stąd może wystąpić tu element wyższych kosztów podatkowych – jako wypełnienie kryterium głównej korzyści.

W praktyce, można się spodziewać, że leasingodawcy – aby nie musieć oceniać poszczególnych przypadków – przyjmą podejście, w myśl którego:

  • zgłoszą umowę leasingu operacyjnego jako tzw. schemat standaryzowany (czyli możliwy do wdrożenia u wielu podmiotów);
  • w efekcie, zgłaszać będą wszelkie zawarte z klientami umowy.
  • Tweet

What you can read next

Weryfikowanie kontrahentów w 2021 czyli jeszcze więcej staranności
Usługi hostingowe a WHT
Usługi pośrednictwa (agent) nie podlegają opodatkowaniu WHT w Polsce
  • O Ulve
  • Usługi
  • Aktualności
  • Kontakt
  • English

© 2020 Ulve. All rights reserved.  -- pl

© 2020 Ulve. All rights reserved.

TOP