Ulve

  • O Ulve
  • Usługi
  • Bezpieczeństwo
  • Aktualności
  • Kontakt
  • English
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Podatki
  • Legislacja i praktyka – wrzesień w podatkach i prawie gospodarczym

Legislacja i praktyka – wrzesień w podatkach i prawie gospodarczym

wtorek, 06 października 2026 / Opublikowano w Podatki

Legislacja i praktyka – wrzesień w podatkach i prawie gospodarczym

Prezentujemy poniżej krótkie podsumowanie najistotniejszych zmian w przepisach prawa podatkowego i praktyki podatkowej, a także prawa gospodarczego we wrześniu.

Legislacja

  • Podwyższenie CIT, wprowadzenie dodatkowego progu PIT, zmiany w zakresie ryczałtu od przychodów i daniny solidarnościowej – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
  • Zmiany „uszczelniające” dla fundacji rodzinnych – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  • Przedłużenie i doprecyzowanie ulgi na robotyzację, likwidacja ulgi na ekspansję, zmiany w ulgach PIT – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
  • Ułatwienia w Polskiej Strefie Inwestycji – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji.
  • VAT: solidarna odpowiedzialność, zmiany doprecyzowujące i upraszczające – w „Dzienniku Ustaw” opublikowano ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (poz. 1270).
  • Odroczenie sankcji w KSeF do 2028 – na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Dodatkowo, wydłuża się stosowanie MPP dla energii do 30 czerwca 2030 r.
  • Zmiany w podatkach dochodowych – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Obejmuje on m. in. abolicję w „estońskim” CIT, podwyższenie ryczałtu, zmiana safe harbour przy pożyczkach.
  • „Milczące” załatwianie spraw podatkowych – na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.
  • Zmiany w opłacie cukrowej – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw.
  • Zmiany w stawkach VAT na napoje – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.
  • Podwyższenie akcyzy na alkohol – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
  • Zakaz „greenwashingu” – na biurko Prezydenta trafiła ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o prawach konsumenta.
  • Podatek od nadmiarowych zysków – windfall tax (ponownie) – na biurko Prezydenta trafiła ustawa o podatku od nadzwyczajnych zysków osiągniętych w okresie od marca do grudnia 2026 r. ze zbycia paliw ciekłych. Prezydent podpisał ustawę w październiku.
  • Wyższy limit PCC przy sprzedaży prywatnej (3 tys. zł) – na biurko Prezydenta trafiła ustawa o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
  • Uproszczenia w zakresie rozliczeń eksportu i importu towarów – Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.
  • „E-VAT” – na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Udostępnianie organom podatkowym danych (w tym o sprzedaży B2C) do przygotowania wstępnego JPK_VAT.
  • Minimalne wynagrodzenie za pracę – w „Dzienniku Ustaw” opublikowano rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2027 r.: minimalne wynagrodzenie za pracę: 4.950 zł, minimalna stawka godzinowa: 32,30 zł.
  • Interpretacje w sprawach podatków lokalnych w kompetencji Dyrektora KIS – na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa.
  • Kryptoaktywa – Sejm nie odrzucił prezydenckiego veta do ustawy o rynku kryptoaktywów.
  • Zmian w VAT dla e-commerce (wynikające z pakietu ViDA) – Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.
  • Czasowa podwyżka CIT dla brażny paliwowo-energetycznej – na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o wsparciu przedsiębiorców sektorów energochłonnych z tytułu ponoszenia kosztów energii elektrycznej. Zakłada on m. in. wsparcie dla określonych branż, finansowane czasową podwyżką CIT dla określonych podmiotów.

Praktyka w podatkach

Podatki dochodowe i ceny transferowe

  • Przedsiębiorca nie może rozliczyć w kosztach podatkowych wydatku na swój pakiet medyczny – interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 września 2026 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.721.2026.1.WS).
  • Ograniczenie neutralności wymiany udziałów do pierwszej tego typu czynności jest zgodne z prawem unijnym – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 września 2026 r., sygn. akt II FSK 74/26.
  • Zastosowanie „ulgi dla młodych” powinno być oceniane w kontekście wieku podatnika w momencie otrzymania przychodu (nie zaś okresu za który jest należny) – interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 września 2026 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.457.2026.2.ŁS.
  • Wynajem przez fundację rodzinną nieruchomości „obcych” (użyczonych, wydzierżawionych) opodatkowany jest stawką 25% CIT (jako działalność wykraczająca poza dozwoloną) – interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 września 2026 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.320.2026.3.END).
  • Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie skutków podatkowych transkrypcji aktu małżeństwa obywateli Unii tej samej płci, które zostało zawarte w innym państwie członkowskim UE – osoby posługujące się transkrybowanym aktem małżeństwa zawartego w innym państwie UE będą traktowane na gruncie prawa podatkowego tak jak małżonkowie, przy czym każda sprawa wymaga indywidualnej oceny (interpretacja ogólna z dnia 24 września 2026 r., sygn. DTS6.8022.6.2026).
  • Sfinansowanie oddelegowanemu pracownikowi noclegu (tak w kraju jak i za granicą) nie podlega PIT – realizuje bowiem interes ekonomiczny pracodawcy (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2026 r., sygn. akt II FSK 1259/24).

Podatki międzynarodowe

  • OECD opublikowała nowy Model Konwencji (2025): https://www.oecd.org/en/publications/2026/06/model-tax-convention-on-income-and-on-capital-2025-full-version_4fd97b89.html.

VAT

  • Nie ma obowiązku korekty VAT przy wycofaniu nieruchomości z działalności gospodarczej (na cele prywatne), jeśli nadal będą wynajmowane – interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 września 2026 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.424.2026.1.KK.
  • Katalog dokumentów potwierdzających eksport jest otwarty, może obejmować dokumenty inne niż urzędowe dokumenty celne – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 września 2026 r., sygn. akt I FSK 300/24.
  • Jeśli doszło do przedawnienia zobowiązania podatkowego, to nie jest dopuszczalne odliczenie VAT w oparciu o notę księgową – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 września 2026 r., sygn. akt I FSK 19/24.
  • Nie jest dopuszczalny wybór opodatkowania dla usług finansowych w wypadku importu usług – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 września 2026 r., sygn. akt I FSK 1928/23.
  • Finansowanie kosztów projektów ze środków NCBR i funduszy unijnych nie zwiększa podstawy opodatkowania w VAT – wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 września 2026 r., sygn. akt I FSK 1904/23, I FSK 1324/24, I FSK 1422/24).
  • Sąd może oceniać jedynie zaskarżone postanowienie w przedmiocie przedłużenia terminu zwrotu nadwyżki VAT, nie oceniając wcześniej wydanych za ten sam okres rozliczeniowy postanowień, jeżeli nie zostały one zaskarżone. Nie dotyczy to sytuacji jeśli mają one tzw. wady kwalifikowane – uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 września 2026 r., sygn. akt I FPS 2/26.
  • Obciążenie klienta za zmniejszenie wartości zwracanego towaru nie podlega VAT – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 września 2026 r., sygn. akt I FSK 778/25.

Pozostałe

  • Zwolnienie podatkowe darowizny dla najbliższej rodziny zadziała również w sytuacji dokonania przez darczyńcę przelewu środków pieniężnych na techniczny rachunek bankowy dedykowany do spłaty kredytu hipotecznego oraz pożyczki hipotecznej, do spłaty których zobowiązana jest obdarowana, będąca współwłaścicielką tego rachunku – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 września 2026 r., sygn. akt III FSK 782/25.
  • Przy braku nowych wkładów przekształcenie spółki komandytowej w jawną nie powinno skutkować opodatkowaniem PCC – wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 17 września 2026 r., sygn. C-197/25 A.
  • Tweet

What you can read next

PCC jako koszt uzyskania przychodów
Legislacja i praktyka – czerwiec w podatkach i prawie gospodarczym
Kompas Legislacyjny
  • O Ulve
  • Usługi
  • Bezpieczeństwo
  • Aktualności
  • Kontakt
  • English

© 2020 Ulve. All rights reserved.  -- pl

© 2020 Ulve. All rights reserved.

TOP