Ulve

  • O Ulve
  • Usługi
  • Aktualności
  • Kontakt
  • English
  • Strona główna
  • Aktualności
  • CIT
  • Uszczelnienie CIT i PIT 2025

Uszczelnienie CIT i PIT 2025

środa, 17 września 2025 / Opublikowano w CIT

Uszczelnienie CIT i PIT 2025

Resort finansów pracuje nad projektem ustawy w zakresie uszczelnienia CIT i PIT.

Wśród szczegółowych rozwiązań proponuje się m. in.:

  • opodatkowanie przychodów z odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych otrzymanych przez najbliższą rodzinę przedsiębiorcy, który wykupił tę rzecz do majątku prywatnego po zakończeniu leasingu operacyjnego, a którą wcześniej wykorzystywał w działalności gospodarczej, jeżeli rodzina korzysta ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn i odpłatnego zbycia dokona przed upływem 3 lat od otrzymania;
  • opodatkowanie tzw. programów lojalnościowych, nie stawką 19% z kapitałów pieniężnych, ale jak ze stosunku pracy według skali podatkowej;
  • wprowadzenie braku możliwości obniżenia lub podwyższenia stawki amortyzacyjnej „wstecznie”, tj. po upływie terminu złożenia zeznania rocznego i zapłaty należnego podatku za ten rok;
  • zmiany w „krajowym” podatku minimalnym;
  • doprecyzowanie zasad korzystania z ulgi mieszkaniowej, poprzez wskazanie, że ma ona służyć zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Realizacją tych potrzeb będzie nabycie nieruchomości albo praw o charakterze mieszkalnym albo gruntów pod budowę własnego domu, jeżeli podatnik nie ma innej nieruchomości, lokalu mieszkalnego;
  • opodatkowanie usług świadczonych powiązanej spółce przez osobę fizyczną ryczałtem wedle stawki 17% przychodu;
  • opodatkowanie dochodów wspólników osiągniętych z likwidacji spółki niebędącej osobą prawną powstałej z przekształcenia spółki-podatnika CIT, jeżeli likwidacja spółki niebędącej osobą prawną nastąpi w określonym terminie (wcześniej niż 3 lata kalendarzowe) po przekształceniu spółki;
  • uzależnienie możliwości korzystania z preferencji IP Box od zatrudniania co najmniej 3 osób fizycznych niebędących podmiotami powiązanymi z podatnikiem;
  • jednoznaczne wskazanie, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy PIT, które ma na celu uregulowanie w całości lub w części zobowiązania, w tym z tytułu zaciągniętej pożyczki (kredytu), jest wysokość zobowiązania uregulowanego w następstwie takiego odpłatnego zbycia (datio in solutum);
  • wskazanie, iż podatnik może dochody stanowiące podstawę obliczenia daniny solidarnościowej pomniejszyć o straty z lat ubiegłych;
  • wyłączenie możliwości amortyzacji wartości firmy powstającej na skutek przyjęcia do odpłatnego korzystania;
  • wprowadzenie zmian o charakterze doprecyzowującym w podatku od przerzuconych dochodów (art. 24aa ustawy CIT);
  • wprowadzenie definicji podatnika oraz podmiotu rozpoczynających działalność lub rozpoczynających prowadzenie działalności, zgodnie z którą za takiego podatnika (podmiot) nie uznaje się podatnika (podmiotu) kontynuującego działalność przedsiębiorstwa innego podatnika (podmiotu). Wprowadzenie zasad określających sposób ustalania wartości przychodu ze sprzedaży w przypadku, gdy poprzedni rok podatkowy podatnika jest dłuższy albo krótszy niż 12 miesięcy;
  • wprowadzenie domniemania, że każda wypłata lub dystrybucja zysku w jakiejkolwiek formie, po zakończeniu opodatkowania „estońskim” CIT, następuje z zysku wypracowanego w okresie opodatkowania tym reżimem;
  • wprowadzenie definicji wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w „estońskim” CIT;
  • doprecyzowanie definicji ukrytych zysków w „estońskim” CIT poprzez eliminację przesłanki związku z prawem do udziału w zysku oraz poszerzenie katalogu ukrytych zysków, m.in. o wszelkiego rodzaju opłaty i należności wynikające z umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze;
  • uznanie skuteczności zmiany formy opodatkowania na „estoński” CIT w przypadku braku podpisania lub podpisania po terminie sprawozdania finansowego przez kierownika jednostki, jeśli pozostałe warunki formalne i obowiązki związane ze zmianą formy opodatkowania przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego zostały spełnione;
  • zmiany w zakresie zasad amortyzacji dla spółek nieruchomościowych.

Przepisy miałyby być przyjęte przez Rząd w III kwartale br. Nie jest pewne, czy uda się wprowadzić zmiany przed rokiem 2026.

  • Tweet

What you can read next

Spłata cudzych długów a koszty uzyskania przychodu
Brak faktury a bezpośrednie koszty podatkowe
„Polski Ład”: Ulga na zwiększenie sprzedaży, Polska Spółka Holdingowa, Porozumienie inwestycyjne
  • O Ulve
  • Usługi
  • Aktualności
  • Kontakt
  • English

© 2020 Ulve. All rights reserved.  -- pl

© 2020 Ulve. All rights reserved.

TOP